Mondig zijn in de 21e eeuw.

Inhoudsopgave:

Woord vooraf

Inspiratiebron

Samenvatting

1. Inleiding
1.1 Inhoudelijk referentiekader
1.1.1.Volwassenheid als doel van opvoeding
1.1.2.Volwassenheid als opvoedingsideaal
1.2 Theoretisch referentiekader
1.2.1. De theorie van Covey
1.3 Onderzoeksopzet
1.3.1 Probleemstelling en onderzoeksvragen
1.3.2 Hypothesen

2. Methode
2.1 Procedure
2.1.1 Onderzoeksontwerp
2.1.2 Deelnemers
2.2. Meting
2.2.1 Meetinstrument
2.2.2 Onderzoeksafname
2.2.3 Betrouwbaarheid en validiteit van de meting

3. Resultaten
3.1 Beschrijvende analyse
3.1.1 Mening over een principiële levenshouding
3.1.2 Sociale bewogenheid
3.1.3 Levenshouding volgens Covey
3.2 Toetsende analyse
3.2.1 T-toets voor afhankelijke variabelen
3.2.2 Eenwegvariantieanalyse en tweewegvariantieanalyse
3.2.3 Pearson correlatieanalyse
3.2.4 Multiple regressieanalyse
3.3 De samenvattende resultaten van dit onderzoek

4. Discussie
4.1 Onderzoeksopzet
4.1.1 Onderzoeksvragen en hypothesen
4.2 De uitkomsten van dit onderzoek
4.3 Maatschappelijke en wetenschappelijke implicaties
4.3.1 De zin van een pragmatische levenshouding
4.3.2 De volwassene als dialectische denker
4.3 Geloofwaardigheid en aanbeveling voor verder onderzoek
4.3.1 De generaliseerbaarheid van de bevindingen en de representativiteit van de steekproef
4.3.2 De kwaliteit van meting en meetinstrument
4.3.3 De gevolgen voor generalisatie bij meting van personen uit een collectieve samenleving
4.3.4 Aanbeveling voor verder onderzoek
4.4 Conclusie